
“In praise of Sripad Bhakti Vichar Jajavar Maharaj.” Srila B. S. Govinda Dev-Goswami Maharaj. 1987. Navadwip Dham, India
Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
In Praise of
Sripad Bhakti Vichar Jajavar Maharaj
(1987. Navadwip Dham, India)
http://scsmath.org/island/87re_jajavarmj.html
Subject summary:
- When I fortunately came to Srila Guru Maharaj’s lotus feet in 1946, after two months Srila Guru Maharaj took me from here to Sridham Puri to the Car Festival of Sri Jagannathdev. At that time I met Sripad Bhakti Vichar Jajavar Maharaj for the first time.
- Sripad Jajavar Maharaj was the last sannyasi disciple of Srila Bhakti Siddhanta Saraswati Thakur. A few months before Srila Saraswati Thakur disappeared, he gave sannyas to Jajavar Maharaj.
- At that time Jajavar Maharaj had fear to take sannyas. Srila Prabhupad (Saraswati Thakur) asked him why does he hesitate. Jajavar Maharaj replied that sannyas is very heavy, he is very young and if he can’t maintain it then it will be very difficult and therefore he has much fear. Srila Saraswati Thakur said that you are going to take shelter at Abhay-Charan, the fearless feet of Godhead, so why hesitate. Sannyas means you will deny everything, and closely take shelter of the seva of Guru-Vaishnava. Prabhupad gave him sannyas, and, right up to the end, Jajavar Maharaj maintained his sannyas
- I composed several slokas about several Vaishnava pranam, maybe 30 years ago or more. At that time I composed a sloka about Sripad Jajavar Maharaj’s pranam in Sanskrit.
- (Quotes the sloka: saumyaṁ śuddha‑tanuṁ sudhāṁśu‑vadanaṁ sārasvataṁ sundaraṁ, nāmānanda‑puraṁ praśānta‑manasaṁ saṁsāra‑santārakam / ābālayād‑bhagavat‑padābja‑madhupaṁ dīnārti‑haṁ daivataṁ, vande bhakti‑vicārakaṁ prabhu‑varaṁ yāyāvara‑svāminam.) Guru Maharaj and Jajavar Maharaj were very happy with this sloka.
- I met Jajavar Maharaj several times, with the blessings of Srila Guru Maharaj. Jajavar Maharaj from time to time came to Srila Guru Maharaj, and he said I am coming not only for your darshan but when I come here I get my Guru Maharaj’s sanga (association). He felt Srila Sridhar Maharaj and Srila Saraswati Thakur are non-different.
- After the disappearance of Srila Saraswati Thakur, many of the Godbrothers of our Guru Maharaj always wanted to come here for the loving association of our Guru Maharaj, Srila Bhakti Raksak Sridhar Dev-Goswami.
- Jajavar Maharaj joined Srila Saraswati Thakur’s Gaudiya Mission at a very young age. He could sing the songs very nicely, He was very simple. My composed sloka says he is looking very simple and that there was no inauspicious shadow in his body, always he appeared very auspicious, and he tried his best always to serve Srila Saraswati Thakur.
- He was not a great pandit, but he had many pandits as his disciples. Why? Because he was a simple and great Vaishnava.
- I have seen, like a shadow, Sripad Jajavar Maharaj always going with our Guru Maharaj. Jajavar Maharaj gave much relief to Srila Guru Maharaj at a time of much difficulty here. Headed by him we went to many places for collection to pay off a loan for Srila Guru Maharaj. Sripad Goswami Maharaj also went for collection. Srila Guru Maharaj was very happy.
- Jajavar Maharaj also sometimes threatened us (chastised us) as to why we are not doing our seva properly to Srila Guru Maharaj.
- After joining the Mission, Srila Saraswati Thakur gave Jajavar Maharaj some opportunity to learn Sanskrit. He gave a unique type of Srimad-Bhagavat pat and kirttan.
- I heard from Jajavar Maharaj that after the disappearance of Srila Saraswati Thakur their only shelter is Srila Guru Maharaj, and Srila Guru Maharaj is the only person who can distribute the nectar of Rupanuga Sampradaya. Sripad Madhusudan Maharaj also came here the other day and said like that. Swami Maharaj, Goswami Maharaj, everybody told it: “When Srila Sridhar Maharaj is speaking we are thinking our Guru Maharaj is speaking.”
Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж
Прославление
Шрипада Бхакти Вичара Джаджавара Махараджа
(1987 год. Навадвипа Дхама, Индия)
Краткое содержание:
- Когда я по счастливому стечению обстоятельств пришел к лотосным стопам Шрилы Гуру Махараджа в 1946 году, тогда же спустя два месяца Шрила Гуру Махарадж взял меня отсюда в Шридхам Пури на фестиваль колесниц Шри Джаганнатхадева. Там я впервые повстречал Шрипада Бхакти Вичара Джаджавара Махараджа.
- Шрипад Джаджавар Махарадж был последним санньяси Шрилы Бхактисиддханты Сарасвати Тхакура. За несколько месяцев до своего ухода Шрила Сарасвати Тхакур дал санньясу Джаджавару Махараджу.
- В то время Джаджавар Махарадж боялся принимать санньясу. Шрила Прабхупада (Сарасвати Тхакур) спросил его, почему тот сомневается. Джаджавар Махарадж ответил, что санньяса — это тяжелое испытание, а он еще молод и боится, что не сможет правильно следовать ей. Тогда Шрила Сарасвати Тхакур сказал: «Ты собираешься принять прибежище Абхай Чарана, бесстрашных стоп Всевышнего, поэтому оставь сомнения. Санньяса означает, что ты отбросишь все и примешь упоительное прибежище служения Гуру и вайшнавам». Прабхупада дал ему санньясу, и до самого конца Джаджавар Махарадж отлично выдержал ее.
- Тридцать или более лет назад я сочинил несколько шлок, прославляющих некоторых из вайшнавов. Тогда же я составил и пранама‑мантру Шрипаду Джаджавару Махараджу на санскрите.
- (Цитирование шлоки: саумйам̇ ш́уддха‑танум̇ судхāм̇ш́у‑ваданам̇ сāрасватам̇ сундарам̇, нāмāнанда‑пурам̇ праш́āнта‑манасам̇ сам̇сāра‑сантāракам / āбāлайāд‑бхагават‑падāбджа‑мадхупам̇ дӣнāрти‑хам̇ даиватам̇, ванде бхакти‑вичāракам̇ прабху‑варам̇ йāйāвара‑свāминам.) Гуру Махарадж и Джаджавар Махарадж остались очень довольны этой шлокой.
- По милости Шрилы Гуру Махараджа я встречал Джаджавара Махараджа несколько раз. Время от времени он приходил к Шриле Гуру Махараджу и говорил: «Я прихожу сюда не только ради вашего даршана. Когда я прихожу сюда, я обретаю общение, сангу, моего Гуру Махараджа». Он выражал чувство, что Шрила Шридхар Махарадж и Шрила Сарасвати Тхакур неотличны.
- После ухода Шрилы Сарасвати Тхакура многие из духовных братьев нашего Гуру Махараджа захотели прийти сюда, чтобы обрести близкое глубокое общение с Гуру Махараджем, Шрилой Бхакти Ракшаком Шридхаром Дев‑Госвами.
- Джаджавар Махарадж присоединился к Гаудия-миссии Шрилы Сарасвати Тхакура в очень молодом возрасте. Он умел прекрасно петь, и был очень прост. В составленной мною шлоке говорится, что его облик прекрасен, а в его характере нет даже тени изъяна, и он всегда с усердием служит Шриле Сарасвати Тхакуру.
- Он не был великим пандитом, но многие пандиты были в числе его учеников. Почему? Потому что он был простосердечным и великим вайшнавом.
- Я видел, как Шрипад Джаджавар Махарадж всегда следует за нашим Гуру Махараджем, словно тень. В трудные времена Джаджавар Махарадж помогал Шриле Гуру Махараджу. Возглавляемые им, мы ходили во многие места собирать пожертвования, чтобы уплатить заем, взятый Шрилой Гуру Махараджем. Шрипад Госвами Махарадж также собирал пожертвования. Шрила Гуру Махарадж был очень доволен.
- Джаджавар Махарадж также иногда грозил нам (наказывал нас) за то, что мы не совершаем нашу севу Шриле Гуру Махараджу должным образом.
- После того, как Джаджавар Махарадж примкнул к миссии, Шрила Сарасвати Тхакур даровал ему возможность изучать санскрит. Он предоставил уникальный в своей своевременности «Шримад-Бхагаватам» и киртан.
- Я слышал от Джаджавара Махараджа, что после ухода Шрилы Сарасвати Тхакура единственным его прибежищем стал Шрила Гуру Махарадж, и что Шрила Гуру Махарадж — единственный человек, который способен раздавать нектар рупануга-сампрадаи. Шрипад Мадхусудан Махарадж прибыл сюда на днях. Смысл его слов был таким же. Свами Махарадж, Госвами Махарадж, все они говорили: «Когда говорит Шрила Шридхар Махарадж, мы думаем, будто это говорит наш Гуру Махарадж».

Наверх