Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
Who is Vedavyas in Gaura-lila?
(Saint Petersburg, Lakhta. 14 October 2006)
Krishna Das Kaviraj — everyone tells he is Chaitanya-lila-Vyas. Vyas means who is spreading Chaitanya-lila widely.
#00:00:30#
But Kaviraj Goswami said, “No, I am not Vyas. Vyas is Vrindavan Das Thakur.”
#00:00:45#
And what I heard from Shrila Guru Maharaj that conclusion I gave in there two shlokas.
#00:01:02#
I heard from Shrila Guru Maharaj: Vrindavan Das Thakur and Krishna Das Kaviraj Goswami both are Vyases.
#00:01:20#
That I composed in Sanskrit shlokas the ideal of Shrila Guru Maharaj: dа̄sа-vṛndа̄vanaṁ vande kṛṣṇa-dāsa-prabhuṁ tathā, chhannа̄vatа̄rа-chaitanya-līlа̄-vistа̄rа-kа̄riṇau.
#00:01:44#
The meaning is that Shri Chaitanya-lila and Chaitanya Mahaprabhu’s pastimes are written in Shrimad-Bhagavatam and other places that Chaitanya Mahaprabhu is channa-avatar. Channa-avatar means He is a hidden avatar.
#00:02:20#
It’s given in Shrimad-Bhagavatam [7.9.38]: itthaṁ nṛ-tiryag-ṛṣi-deva-jhaṣāvatārair lokān vibhāvayasi haṁsi jagat pratīpān… Then last line: channaḥ kalau yad abhavas tri-yugo ’tha sa tvam. Channaḥ kalau: in Kali-yuga Krishna is a channa-avatar, means hidden avatar as Shri Chaitanyadev — radha-krishna milita-tanu, combined form of Radha-Krishna.
#00:03:12#
Then when Vrindavan Das Thakur first composed Chaitanya Bhagavat that prestige given full as Vedavyas’s prestige. Krishna Das Kaviraj Goswami, he told in many places of Chaitanya-charitamrita that Vrindavan Das Thakur is Vyasadev.
#00:03:53#
And a miracle is that Vrindavan Das Thakur famous he has got Nityananda Prabhu’s full mercy and Krishna Das Kaviraj Goswami also very famous he has got Nityananda Prabhu’s full mercy.
#00:04:22#
Then I composed here: nityananda padabjan karuna renu bhushito(?), means lotus feet dust both have got sufficiently of Nityananda Prabhu.
#00:04:53#
One is an open Vedavyas and another is a hidden Vedavyas. Vrindavan Das Thakur is open Vedavyas and Krishna Das Kaviraj Goswami is a hidden Vedavyas.
#00:05:15#
The super intelligent personality also cannot conceive it.
#00:05:30#
Because they are both divine form and have got full mercy of Nityananda Prabhu. That mercy is transcendental mercy.
#00:05:53#
Then I am obeisance and bow down to their lotus feet and worship them both as Vedavyas’s incarnations.
#00:06:29#
Shri guru gaura gandharva govinda nei ganaishaha jayanti patakash charve sarve karnati na(?). Here I am praying their mercy of all the readers, all the devotees, and Guru-Gauranga-Gandharva-Govindasundar’s mercy I am praying here.
Jaya Om Vishnupad Shrila Bhakti Rakshak Shridhar Dev-Goswami Maharaj, ki jaya!
Captured by Shuka Krishna Das
Edited by Kirtida Devi Dasi, Tradish Das
Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж
Кто Ведавьяс в Гаура-лиле?
(14 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург)
Все признают, что Кришнадас Кавирадж — Вьяс Чайтанья-лилы. Вьяс — тот, кто широко распространяет Чайтанья-лилу. Но сам Кавирадж Госвами говорит: «Нет, это не я. Настоящий Вьяс — это Вриндаван Дас Тхакур».
То заключение, что услышал от Шрилы Гуру Махараджа, я описал в двух шлоках. От Шрилы Гуру Махараджа я узнал, что и Вриндаван Дас Тхакур и Кришнадас Кавирадж Госвами являются Вьясами. В шлоках, что я сочинил, описан идеал Гуру Махараджа: да̄са-вр̣нда̄ванам̇ ванде кр̣ш̣н̣а-да̄са-прабхум̇ татха̄, чханна̄вата̄ра-чаитанйа-лӣла̄-виста̄ра-ка̄рин̣ау. Значение шлоки таково: Шри Чайтанья-лила и деяния Чайтаньи Махапрабху описаны в «Шримад-Бхагаватам» и других писаниях, а Чайтанья Махапрабху описывается как чанна-аватар. Чанна-аватар значит скрытый аватар.
В «Шримад-Бхагаватам» [7.9.38] говорится: иттхам̇ нр̣-тирйаг-р̣ш̣и-дева-джхаш̣а̄вата̄раир, лока̄н вибха̄вайаси хам̇си джагат пратӣпа̄н… Последняя строка: чаннах̣ калау йад абхавас три-йуго ’тха са твам. Чаннах калау: в Кали-югу Кришна нисходит как чанна-аватар, то есть как скрытый аватар Шри Чайтаньядев — радха-кришна милита-тану — как объединенная форма Радхи и Кришны.
В «Чайтанья Бхагавате» Вриндаван Дас Тхакур неоднократно прославляет Кришнадаса Кавираджа, а в «Чайтанья-чаритамрите» Кришнадас Кавирадж говорит о том, что Вриндаван Дас Тхакур — Вьяс.
По великой удаче и Вриндаван Дас Тхакур и Кришнадас Кавирадж обрели сполна милость Нитьянанды Прабху. Я отразил это в следующих строках: нитйананда падабжан каруна рену бхушито(?), что можно перевести как: «Они оба обрели пыль с лотосоподобных стоп Нитьянанды Прабху».
Один проявленный Ведавьяс, а другой — скрытый. Вриндаван Дас Тхакур — проявленный Ведавьяс, а Кришнадас Госвами — скрытый Ведавьяс.
Даже очень образованный интеллектуал не в силах постичь подобное. Поскольку оба они — проявление Божественного и оба обрели милость Нитьянанды Прабху, трансцендентную милость.
Далее я пишу: «Я смиренно поклоняюсь их лотосоподобным стопам и почитаю их обоих как проявления Ведавьяса».
Шри гуру гаура гандхарва говинда неи ганаишаба джайанти патакаш чарве сарве карнати на(?). Здесь я прошу о милости всех читателей, преданных и Гуру-Гауранга-Гандхарва-Говиндасундара.
Джайа Ом Вишнупад Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж, ки джайа!
Переводчик: Киртида Деви Даси
Редактор: Традиш Дас
Фотографии со дня принятия санньясы
Шрилой Б. С. Говиндой Дев-Госвами Махараджем
Код для вставки
Скачать видео (формат FLV, 18.2 МБ) Скачать звук (MP3)
Как смотреть .flv файлы: справка
Код для вставки этого видео на другие сайты и блоги:
Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
Who is Vedavyas in Gaura-lila?
(Saint Petersburg, Lakhta. 14 October 2006)
Krishna Das Kaviraj – everyone tells he is Chaitanya-lila-Vyas. Vyas means who is spreading Chaitanya-lila widely.
#00:00:30#
But Kaviraj Goswami said, “No, I am not Vyas. Vyas is Vrindavan Das Thakur.”
#00:00:45#
And what I heard from Shrila Guru Maharaj that conclusion I gave in there two shlokas.
#00:01:02#
I heard from Shrila Guru Maharaj: Vrindavan Das Thakur and Krishna Das Kaviraj Goswami both are Vyases.
#00:01:20#
That I composed in Sanskrit shlokas the ideal of Shrila Guru Maharaj: dа̄sа-vṛndа̄vanaṁ vande kṛṣṇa-dāsa-prabhuṁ tathā, chhannа̄vatа̄rа-chaitanya-līlа̄-vistа̄rа-kа̄riṇau.
#00:01:44#
The meaning is that Shri Chaitanya-lila and Chaitanya Mahaprabhu’s pastimes are written in Shrimad-Bhagavatam and other places that Chaitanya Mahaprabhu is channa-avatar. Channa-avatar means He is a hidden avatar.
#00:02:20#
It’s given in Shrimad-Bhagavatam [7.9.38]: itthaṁ nṛ-tiryag-ṛṣi-deva-jhaṣāvatārair lokān vibhāvayasi haṁsi jagat pratīpān… Then last line: channaḥ kalau yad abhavas tri-yugo ’tha sa tvam. Channaḥ kalau: in Kali-yuga Krishna is a channa-avatar, means hidden avatar as Shri Chaitanyadev – radha-krishna milita-tanu, combined form of Radha-Krishna.
#00:03:12#
Then when Vrindavan Das Thakur first composed Chaitanya Bhagavat that prestige given full as Vedavyas’s prestige. Krishna Das Kaviraj Goswami, he told in many places of Chaitanya-charitamrita that Vrindavan Das Thakur is Vyasadev.
#00:03:53#
And a miracle is that Vrindavan Das Thakur famous he has got Nityananda Prabhu’s full mercy and Krishna Das Kaviraj Goswami also very famous he has got Nityananda Prabhu’s full mercy.
#00:04:22#
Then I composed here: nityananda padabjan karuna renu bhushito(?), means lotus feet dust both have got sufficiently of Nityananda Prabhu.
#00:04:53#
One is an open Vedavyas and another is a hidden Vedavyas. Vrindavan Das Thakur is open Vedavyas and Krishna Das Kaviraj Goswami is a hidden Vedavyas.
#00:05:15#
The super intelligent personality also cannot conceive it.
#00:05:30#
Because they are both divine form and have got full mercy of Nityananda Prabhu. That mercy is transcendental mercy.
#00:05:53#
Then I am obeisance and bow down to their lotus feet and worship them both as Vedavyas’s incarnations.
#00:06:29#
Shri guru gaura gandharva govinda nei ganaishaha jayanti patakash charve sarve karnati na(?). Here I am praying their mercy of all the readers, all the devotees, and Guru-Gauranga-Gandharva-Govindasundar’s mercy I am praying here.
Jaya Om Vishnupad Shrila Bhakti Rakshak Shridhar Dev-Goswami Maharaj, ki jaya!
Captured by Shuka Krishna Das
Edited by Kirtida Devi Dasi, Tradish Das
Шрила Бхакти Сундар Говинда Дев-Госвами Махарадж
Кто Ведавьяс в Гаура-лиле?
(14 октября 2006 года. Лахта, Санкт-Петербург)
Все признают, что Кришнадас Кавирадж – Вьяс Чайтанья-лилы. Вьяс – тот, кто широко распространяет Чайтанья-лилу. Но сам Кавирадж Госвами говорит: «Нет, это не я. Настоящий Вьяс – это Вриндаван Дас Тхакур».
То заключение, что услышал от Шрилы Гуру Махараджа, я описал в двух шлоках. От Шрилы Гуру Махараджа я узнал, что и Вриндаван Дас Тхакур и Кришнадас Кавирадж Госвами являются Вьясами. В шлоках, что я сочинил, описан идеал Гуру Махараджа: да̄са-вр̣нда̄ванам̇ ванде кр̣ш̣н̣а-да̄са-прабхум̇ татха̄, чханна̄вата̄ра-чаитанйа-лӣла̄-виста̄ра-ка̄рин̣ау. Значение шлоки таково: Шри Чайтанья-лила и деяния Чайтаньи Махапрабху описаны в «Шримад-Бхагаватам» и других писаниях, а Чайтанья Махапрабху описывается как чанна-аватар. Чанна-аватар значит скрытый аватар.
В «Шримад-Бхагаватам» [7.9.38] говорится: иттхам̇ нр̣-тирйаг-р̣ш̣и-дева-джхаш̣а̄вата̄раир, лока̄н вибха̄вайаси хам̇си джагат пратӣпа̄н… Последняя строка: чаннах̣ калау йад абхавас три-йуго ’тха са твам. Чаннах калау: в Кали-югу Кришна нисходит как чанна-аватар, то есть как скрытый аватар Шри Чайтаньядев – радха-кришна милита-тану – как объединенная форма Радхи и Кришны.
В «Чайтанья Бхагавате» Вриндаван Дас Тхакур неоднократно прославляет Кришнадаса Кавираджа, а в «Чайтанья-чаритамрите» Кришнадас Кавирадж говорит о том, что Вриндаван Дас Тхакур – Вьяс.
По великой удаче и Вриндаван Дас Тхакур и Кришнадас Кавирадж обрели сполна милость Нитьянанды Прабху. Я отразил это в следующих строках: нитйананда падабжан каруна рену бхушито(?), что можно перевести как: «Они оба обрели пыль с лотосоподобных стоп Нитьянанды Прабху».
Один проявленный Ведавьяс, а другой – скрытый. Вриндаван Дас Тхакур – проявленный Ведавьяс, а Кришнадас Госвами – скрытый Ведавьяс.
Даже очень образованный интеллектуал не в силах постичь подобное. Поскольку оба они – проявление Божественного и оба обрели милость Нитьянанды Прабху, трансцендентную милость.
Далее я пишу: «Я смиренно поклоняюсь их лотосоподобным стопам и почитаю их обоих как проявления Ведавьяса».
Шри гуру гаура гандхарва говинда неи ганаишаба джайанти патакаш чарве сарве карнати на(?). Здесь я прошу о милости всех читателей, преданных и Гуру-Гауранга-Гандхарва-Говиндасундара.
Джайа Ом Вишнупад Шрила Бхакти Ракшак Шридхар Дев-Госвами Махарадж, ки джайа!
Переводчик: Киртида Деви Даси
Редактор: Традиш Дас
Фотографии со дня принятия санньясы
Шрилой Б. С. Говиндой Дев-Госвами Махараджем